Udskriv dette indlæg

Er du blevet fanget i en abonnementsfælde? Sådan får du pengene tilbage

Advarsel - abonnementsfælde

Advarsel – abonnementsfælde

Er du en af dem, der har ladet sig lokke til at bestille en prøvepakke på et slankeprodukt eller lignende på nettet i den tro, at du kun skulle betale portoen for bagefter at finde ud af, at det var et abonnement, du tilmeldte dig, hvor sælger uden dit samtykke hæver penge på din konto hver måned?

Så er du ikke alene. Mange forbrugere bliver snydt at lidt for smarte og i nogle tilfælde bedrageriske firmaer, der helt bevidst gør meget ud af at fortælle potentielle ofre, at det de får er næsten gratis, mens de samtidig helt bevidst gør meget ud af at skjule oplysningerne om, at man reelt tilmelder sig et dyrt abonnement. Typisk kan man dog finde oplysninger om den løbende betaling, hvis man kigger godt efter, men oplysningerne lever på ingen måde op til de krav, man må stille, for at man kan sige, at der reelt er tegnet et abonnement.

Nogle af de produkter, der har været i søgelyset for denne fremgangsmåde på det seneste er slankeprodukter som f.eks. Slimvida, Cleanse Premium og Ketone Premium, men der findes også mange andre eksempler.

Men heldigvis behøver pengene ikke at være tabt, hvis der er hævet penge på din konto, du ikke føler, du har accepteret. Du skal for så vidt blot kontakte din bank og oplyse den om, at nogen har hævet (og måske fortsat hæver) penge på din konto uden dit samtykke. Gør du det, har banken pligt til straks at føre alle pengene tilbage på din konto igen. Banken må herefter kun hæve pengene igen, hvis den kan bevise, at du rent faktisk har sagt ja til at tegne et abonnement og er blevet ordentligt informeret om betingelserne – herunder om prisen – forud for købet.

Det var i hvert fald hvad Pengeinstitutankenævnet nåede frem til i en sag afgjort i efteråret 2011. I den konkrete sag (615/2010) havde en forbruger den 22. juli 2010 købt to prøvepakker med slankeprodukter via en blog på nettet. Købet skete ved indtastning af Visa/Dankort nr. og tilhørende kontrolciffer. Forbrugeren accepterede i forbindelse med købet at betale 4,99 euro (ca. 37 kr.) for hver af de to prøvepakker, men fik i øvrigt ikke information om eller sagde ja til et fortløbende abonnement. På trods af dette hævede sælger imidlertid i løbet af den næste måneds tid 1.250 kr. på forbrugerens konto. Da forbrugeren klagede til banken, krævede banken, at forbrugeren først skulle prøve at klage til sælger, da der var tale om et køb på internettet, men forbrugeren kunne ikke længere finde den side på nettet, hvor han havde foretaget bestillingen, og ordrebekræftelsen havde han heller ikke længere. Da banken på den baggrund afviste at betale pengene tilbage, klagede forbrugeren til Pengeinstitutankenævnet, som fastslog, at det måtte lægges til grund, at de 1.250 kr. var hævet uden forbrugerens samtykke, og forbrugeren havde derfor i henhold til lov om betalingstjenester § 62 krav på at få alle 1.250 kr. tilbageført på sin konto af banken. Da betalingen ikke var autoriseret af forbrugeren, kunne der ikke stilles krav om, at forbrugeren skulle klage til sælger først.

Bemærk, at du ifølge afgørelsen ikke behøver at klage til sælger først, så hvis banken kræver det, kan du bare henvise til Pengeinstitutankenævnets afgørelse, som fastslår, at du ikke har pligt til at klage til sælger.

Hvis du oplever problemer med at få tilbage fra banken, så skriv gerne til mig i kommentarfeltet nedenfor eller på min mail, som du finder under ”Kontakt”.

Kommentarer (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Emilie Berglund siger:

    Hej.

    Jeg har haft problemer med ketone premium. Jeg har kontaktet banken, men de vil ikke betale pengene tilbage. Jeg er blevet fanget i abonnement. Jeg købte prøvepakke til 75,-. Herefter har de 3 gange taget 1.200,- selvom jeg har ringet og afmeldt på telefon flere gange. De bekræftede, at jeg var opsagt i telefonen, og alligevel bliver de ved at tage penge. Først senere skriver jeg til dem på mail og siger op og klager. Det mener banken er for sendt, så jeg får ikke mine penge tilbage. Men jeg har prøvet at komme i kontakt med ketone premium, og det kunne jeg ikke. Deres telefonnumre virker ikke! Jeg har prøvet så meget. Hvad kan jeg gøre? de har taget 3500,- fra min konto. Mvh Emilie

  2. Hej Emilie

    Jeg synes din sag på de vigtigste punkter minder om en sag, der tidligere er afgjort i Pengeinstitutankenævnet. Ankenævnet afgjorde her, at da pengene er hævet uden dit samtykke har banken pligt til at betale pengene tilbage til dig uanset om du har klaget til sælger eller ej.

    Jeg vil foreslå, at du klager til den klageansvarlige i din bank. Sådan en har alle banker. Og når du klager, kan du henvise til afgørelsen fra Pengeinstitutankenævnet, som du kan læse her: http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/da/Søgiafgørelser/Visenafgørelse?VerdictId=769610a3-229c-4f83-854a-fffd2f344b91&mark=615%2f2010

  3. Anders hansen siger:

    Hej har et problem med at et firma der hedder dyag premium trækker penge for noget jeg ik ved hva er og banken gør ik noget.

  4. Hej Anders
    Det er sådan set ikke noget, banken bare selv kan vælge, om den vil gøre noget ved eller ej. Hvis du meddeler banken, at der er nogle hævninger på din konto, som du ikke selv har godkendt, så har banken pligt til at sætte pengene tilbage på din konto. Gør de ikke det, skal du klage til bankens klageansvarlige, sådan en har alle banker. Lykkes det stadig ikke, så skriv lige et indlæg her igen.
    Mvh Peter

  5. Arnleif Bjørstad siger:

    En datingside med navn nabo.love bruker DYAG til å trekke månedlig beløp fra mitt mastercard. Jeg sa opp abonnementet ganske raskt ved å sende fax som foreskrevet men firma fortsatte å trekke fra mastercard. Jeg henvendte meg til “mitt mastercard firma,” disse fikk kopi av min fax og tok tilbake pengene. Jeg fikk da trusselmail om å betale. Jeg overså disse og da fikk jeg innkassobrev på vegne av DYAG, hvor skyldig beløp var doblet! og varsel om betaling innen gitt tid eller vil det blir sendt til rettslig innkasso!

    Jeg har ikke hanvendt meg direkte til nabo.love eller DYAG, da jeg regnet med at masterCard firma mitt gjorde dette i forbindelse med at de gjorde transaksjonene.

    Har DYAG noen sjanse til å vinne gjennom i en rettslig inkasso? Vet ikke hvordan noe slikt foregår? Vil jeg måtte betale foreløpig innkassoutgifter selv om jeg vinner? siden jeg ikke sa ifra direkte til nabo.love eller DYAG, om at de ikke respekterte min fax?

    Mvh
    A.B (Norge)

  6. Hej A.B
    Hvis aldrig du har indgået en aftale med nabo.love, så skal du ikke betale noget, og det er firmaet, der skal bevise, at de har en aftale med dig. Hvis det er muligt, vil jeg dog anbefale, at du sender dem en e-mail (jeg kan se, at de oplyser en mail adresse i deres vilkår og betingelser, som du finder et link til nederst på siden), hvor du gør opmærksom på, at du aldrig har bestilt noget og at du derfor skal bede dem annullere alle regninger.
    Mvh Peter

Skriv en kommentar




Hvis du gerne vil have et billede knyttet til dine indlæg, kan du få det hvis du får dig en Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.