Udskriv dette indlæg

Politiken Plus kunder får ikke den rabat de tror

Politiken lover 20 % rabat på bøger til Plus KunderFå 20 % rabat på bøger hos Saxo. Sådan lokker Politiken, når dagbladet prøver at overtale dig til at blive Plus-kunde. Og det lyder vel egentlig som en ganske god rabat. Problemet er bare, at du i virkeligheden ikke får 20 % i rabat. Det er bare noget Politiken og Saxo siger.

Selv om du bliver lovet, at du som Politiken Plus kunde sparer 20 % når du køber bøger hos saxo.com, får du reelt blot mange af bøgerne til nogenlunde samme pris, som alle andre kunder hos Saxo kan købe bøgerne til. Og ikke nok med, at du langt fra får 20 % i rabat, i nogle tilfælde er bøgerne endda dyrere at købe som Plus-kunde end som almindelig kunde hos Saxo.

De 3 eksempler herunder, er 3 af de tilbud, man kunne finde på Politiken Plus for et par dage siden. I venstre kolonne ser du plusprisen og hvad man påstår er prisen for almindelige kunder. Højre kolonne viser de priser, som almindelige kunder, der går ind på saxo.com, skulle betale for de samme bøger samme dag:

Hviskerne Hviskerne på saxo.com
Peter Freuchen Peter Freuchen på saxo.com
Just Kids Just Kids på saxo.com

Eksemplerne viser vist med al tydelighed, at Plus-kunder vildledes om deres rabat og om, hvad prisen er for almindelige kunder. I ingen af tilfældene sælges bøgerne ovenfor jo til almindelige kunder for den “almindelige” pris, man oplyser Plus-kunderne om. Og i det første eksempel betaler man som Plus-kunde oven i købet mere for bøgerne end almindelige kunder hos Saxo. Så er du Plus-kunde, kan du med god grund føle dig godt og grundigt snydt.

Vildledende oplysninger om besparelser er jo set før, men denne gang er det trods alt et af landets største dagblade og Danmarks største internetboghandel, der står bag. Det er bare ikke godt nok.

Spørger man Saxo om, hvorfor man ikke får de 20 % i rabat, som man bliver lovet, lyder forklaringen, at Plus-kunderne skam får 20 % rabat. De almindelige kunder får bare også rabat. Med andre ord, alle får rabat. Og så burde alle vel blot være glade, hvis ikke det lige var fordi, at alle jo på den måde bliver snydt. Når alle får rabat, er der jo reelt ikke tale om en rabat. Så er det jo bare Saxo og Politiken, der ikke er ærlige omkring bøgernes reelle priser.

Går man Saxo lidt på klingen, bliver det hele lige pludselig Forbrugerombudsmandens skyld: “Forbrugerombudsmanden har desværre lavet reglerne vedrørende sparbudskaber om, så man som aktiv erhvervsdrivende med millioner af produkter på hylderne umuligt kan opfylde betingelserne for at vise en besparelse. Derfor har vi valgt ikke at vise disse for almindelige kunder. Du vil du som plus-kunde altid blive præsenteret for en normalpris (læs udgiverens vejledende udsalgspris), den lovede rabat på minimum 20 % og en slutpris.”

Ja han er en værre en ham Forbrugerombudsmanden. Han vil have, at alting skal være så gennemskueligt, at det praktisk taget er umuligt at være aktiv erhvervsdrivende. Det ville være så meget nemmere, hvis man bare kunne få lov til at vildlede om hvad som helst…

Kommentarer (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. J. P. Sigurdsen siger:

    Er der nogen der også har været udsat for plat, for melde sig ind i et mobilselskab f.ekspl. M1.dk, hvor man ved indmeldelsen bliver belønnet til en Cruise togt til Norge.

    I.f.b.m. den Cruice togt skulle man indtaste en kode hvor man “aktiverer” belønningen hvor der bare ikke sker en dyt, til gengæld skulle man bruge meget tid i en landvarrig periode indtil man bliver kold et sted ?

Skriv en kommentar




Hvis du gerne vil have et billede knyttet til dine indlæg, kan du få det hvis du får dig en Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.