Udskriv dette indlæg

Forsinket eller aflyst fly? Du kan have krav på penge

flyNu hvor ferien er ved at være overstået for mange, og hvor pengekassen kan være lidt slunken oven på en måske dyr udlandsrejse, så kan det være værd at være opmærksom på, at du kan have krav på penge, hvis du oplevede problemer på flyturen. Faktisk kan du har krav på op til 4.500 kr. pr. person, hvis du har været ude for, at dit fly blev aflyst, at det blev forsinket, eller at det var overbooket. Og det gælder vel at mærke uanset, om du har købt flyrejsen separat eller som en del af en pakkerejse.

Selv var jeg og min hustru for nogle måneder siden på en tur til USA, hvor vi skulle flyve København – London – Miami. Da vi stod i Københavns lufthavn fik vi imidlertid at vide, at flyet fra London til Miami var blevet aflyst. Det udviklede sig til lidt af et mareridt, som endte med at vi i stedet fløj ruten London – Dallas – Tulsa (med få timers overnatning) – Miami med ankomst i Miami 16 timer senere end planlagt.

I den situation er hver passager som udgangspunkt berettiget til 4.500 kr., og efter at være kommet hjem, klagede vi derfor til flyselskabet og bad om at få udbetalt 2 x 4.500 kr. Flyselskabets sagsbehandling tog lidt tid, men selskabet erkendte uden videre, at de skulle betale pengene, og efter noget tid stod de på vores konto. Så var der lige pludselig penge på kontoen til den næste ferie. Det samme gjaldt for de andre 20 deltagere i den gruppe vi var afsted.

Har du også været ude for at få dit fly aflyst, blev dit fly forsinket, eller blev du afvist på grund af overbooking, så tag testen herunder for at se, om du har krav på penge.

 

 

Hvad gør du, hvis du har krav på penge?

Viser testen herover, at du har krav på penge, skal du for så vidt blot kontakte flyselskabet og bede om at få pengene. Nogle flyselskaber har en formular på deres hjemmeside, du kan bruge, og ellers skriver du blot en mail eller lignende til flyselskabet og gør opmærksom på, hvilket fly, du var med, og at du ønsker den kompensation, du har krav på i henhold til EU-reglerne på området udbetalt.

Afviser flyselskabet at betale, er du nødt til at klage. De EU-regler, der giver dig ret til kompensation giver dig også en klageinstans at gå til, når et flyselskab ikke overholder reglerne. I Danmark er det Trafikstyrelsen, du klager til. Du kan klage til Trafikstyrelsen hvis dit fly havde afgang fra Danmark eller hvis flyvningen foregik med et EU-flyselskab til Danmark fra et land, som ikke er medlem af EU.

Er flyet afgået fra et andet EU-land, eller er du fløjet med et EU-flyselskab fra et ikke EU-land til et andet EU-land end Danmark, skal du klage til den myndighed, der behandler klager over manglende overholdelse af forordningen i det pågældende EU-land. Se listen over klageinstanser.

Efterlever flyselskabet ikke klageinstansens afgørelse, kan du også anlægge en sag ved domstolene. Hvis flyet enten havde afgang fra eller ankomst i Danmark, kan du anlægge sagen som en småsag ved byretten, og så er det i princippet blot en formular, du skal udfylde. I andre tilfælde kan det godt blive en noget besværlig procedure.

Har du brug for hjælp til at få dine penge fra flyselskabet, er du også velkommen til at sende mig en mail på kontakt@forbrugerbloggen.dk.

Skriv en kommentar




Hvis du gerne vil have et billede knyttet til dine indlæg, kan du få det hvis du får dig en Gravatar.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.