Udskriv denne side

Identitetstyveri (phishing)

Efterhånden dukker der flere og flere artikler om identitetstyveri og phishing op i pressen herhjemme. Men hvad er det egentlig for noget, og er det noget, du skal være bekymret for? Find ud af det i dette tema om emnet.

 

Hvad er identitetstyveri/phishing?

Identitetstyveri taler man om, når en person udgiver sig for at være en anden, end han i virkeligheden er, typisk en kriminel person, der udgiver sig for at være f.eks. dig med henblik på at opnå økonomisk gevinst.

Phishing taler man om, når nogen prøver at franarre dig personoplysninger (typisk på nettet) med henblik på at begå identitetstyveri. Phishing kan oversættes til netfiskeri, idet det i dag ofte er på nettet, du franarres dine personoplysninger.

Et par eksempler på identitetstyveri:

  • En kriminel aflurer kortoplysningerne på dit VISA/Dankort og bruger dem til at købe varer på internettet med. Du opdager det ved, at der pludselig er hævet beløb, du ikke kender til, på din konto
  • En kriminel får fat på dit cpr-nummer og opretter ved hjælp heraf telefonabonnementer, lån eller lignende i dit navn. Måske har han samtidig flyttet din folkeregisteradresse til en anden adresse. Dermed modtager du ikke længere breve, og der går længere tid inden du opdager svindlen

 

Hvordan foregår identitetstyveri/phishing?

For at kriminelle kan udsætte dig for identitetstyveri, skal de have fat på oplysninger om dig, som de kan misbruge. Det kan f.eks. være dine bankoplysninger, dit cpr-nummer, kodeord til forskellige tjenester på nettet, til kreditkort eller lignende, eller det kan være fysiske dokumenter som f.eks. dit sygesikringsbevis, dit kørekort, dit dankort eller lignende.

Nogle af de klassiske måder, som bedragere har skaffet sig sådanne oplysninger på har været ved

  • At stjæle din pung
  • At aflæse dine kreditkortoplysninger i butikken, på restauranten eller i taxaen hvis du afleverer dit Dankort/kreditkort til ekspedienten/tjeneren/taxichaufføren
  • At gennemrode dit affald
  • At franarre dig oplysninger via telefonen, hvor du måske bliver ringet op og får at vide, at du har vundet i en konkurrence, og at du for at modtage din præmie skal meddele forskellige personlige oplysninger samt bank- og kontooplysninger

Disse metoder anvendes stadig, men i dag stjæles dine personlige oplysninger nok så meget, når du er på internettet, og det er især her, man anvender udtrykket phishing, idet man ved phishing fisker efter personoplysninger i den digitale verden.

Phishing kan ske på forskellige måder, men her får du nogle af de typiske eksempler:

  • du modtager en falsk e-mail, der ser ud til at komme fra en bank, en netbutik, et forsikringsselskab eller en anden troværdig afsender. I e-mailen opfordres du til at opgive personoplysninger, numre på betalings- og kreditkort, kontonumre, cpr-numre, pin-koder eller lignende og derpå sende e-mailen tilbage med oplysningerne. Alternativt kan der også være et link til en falsk hjemmeside, hvor du skal taste oplysningerne ind, eller der kan være vedhæftet en formular, som du opfordres til at udfylde og returnere
  • Du modtager en falsk e-mail med en besked om, at du har vundet en stor gevinst, arvet en masse penge eller lignende, men for at få pengene skal du afgive en række personoplysninger
  • Når du går ind på en hjemmeside du kender i forvejen, bliver du uden du opdager det omdirigeret til en falsk hjemmeside, hvor du afgiver fortrolige oplysninger i den tro, at du afgiver dem på den legitime hjemmeside, du tror, du besøger. Omdirigeringen til en falsk hjemmeside sker ved hjælp af et ondsindet program (malware), som din pc er blevet smittet med. (dette kaldes også Pharming). Installation af malware sker ofte gennem e-mails, websider, at downloade software eller gennem søge-maskiner
  • Et ondsindet program er uden du har opdaget det blevet installeret på din pc og dette program er så i stand til at aflure, hvad du indtaster på tastaturet, hvorefter oplysningerne sendes videre til den kriminelle hacker, der står bag, og som på den måde får fat i dine personlige oplysninger efterhånden som du indtaster dem (dette kaldes også spy-phishing)
  • Du modtager en sms med besked om at sende oplysninger tilbage i en sms eller sms’en indeholder et link til en falsk hjemmeside, som du opfordres til at gå ind på med det formål at lokker personoplysninger ud af dig (dette kaldes også SmiShing – phishing via sms)

En række kendte både danske og udenlandske virksomheders navne er blevet brugt i phishingforsøg: Citibank, Amazon.com, eBay, MSN, PayPal, Yahoo, PBS og Danske Bank.

Formålet med at anvende kendte virksomheders navne og udseende i forbindelse med phishingforsøg er naturligvis at få dig til at tro, at der er tale om en seriøs henvendelse, som du bør reagere på. Hjemmesiden du kommer ind på, eller adressen på e-mailen ser formentlig rigtig nok ud med logoer, titler, grafik og det hele. Men det er relativt let at forfalske hjemmesideadresser og endnu lettere at lave en falsk afsenderadresse på en e-mail.

Phishing e-mails er typisk på engelsk, men danske udgaver forekommer også. Et eksempel på en dansk phishing mail er en mail fra efteråret 2009, som udgav sig for at komme fra PBS. Mailen som var på næsten fejlfrit dansk forsøgte at lokke oplysninger ud af danske kreditkortindehavere ved at få det til at se ud som om, det var PBS, der havde sendt mailen (også kaldet spoofing) og ved at bruge PBS’ grafik, baggrund m.v. på den hjemmeside, som man åbnede, hvis man klikkede på linket i mailen, hvilket fik både mailen og hjemmesiden til at se meget troværdige ud.

Formålet med mailen var at lokke modtagerne til at åbne en vedhæftet skabelon/hjemmeside, der trak grafisk indhold direkte fra PBS’ hjemmeside, og hvor man så skulle udfylde en række oplysninger om sig selv og sit kreditkort

Se teksten i phishing-mailen her

Hvordan undgår du at blive udsat for identitetstyveri/phishing?

Som du kan se af eksemplerne ovenfor, er der mange måder, kriminelle kan komme i besiddelse af personlige oplysninger om dig på, og nogle af måderne kan det være meget svært at gardere sig imod.

Risikoen for at dine oplysninger bliver misbrugt er da også ret begrænsede, og selv om det kan være meget ubehageligt for dem, der kommer ud for det, er det stadig meget få, der kommer i virkelige problemer. Det er selvfølgelig værd at huske, så du ikke bliver alt for paranoid.

Omvendt så var der ifølge en amerikansk rapport i foråret 2009 ca. 50.000 falske hjemmesider på nettet hvis eneste formål var at lokke personlige oplysninger ud af folk, og man anslår, at der dagligt udsendes 4 millioner mails, der forsøger at lokke oplysninger ud af folk. Så det skader ikke at være lidt forsigtig i omgangen med dine personlige oplysninger, og du kan selv gøre noget for at gøre det vanskeligere for de kriminelle at misbruge netop dine oplysninger.

Gode råd til hvordan du kan undgå identitetstyveri:

  • Hvis du husker på, at identitetstyveri primært drejer sig om at opsnappe og misbruge personlige oplysninger om andre, er du allerede nået et godt stykke af vejen. En vigtig huskeregel på internettet er nemlig, at du skal være forsigtig med at give personlige oplysninger fra dig
  • Du bør så vidt muligt kun handle på hjemmesider, som du har tillid til, eller som i øvrigt udviser den opførsel, man kan forvente af en professionel netbutik
  • Der vil normalt ikke være nogen firmaer, der kontakter dig uopfordret og beder dig om kontooplysninger, kodeord, kortnummer eller kontrolcifre – hvad enten du er kunde hos dem eller ej. Får du en sådan e-mail, bør du derfor være på vagt
  • Tonen i de falske e-mails afslører også tit, at afsenderen ikke har reelle hensigter. Tonen vil nemlig typisk være ophidset og opfordre til, at du skynder dig at få det gjort det, du ifølge e-mailen skal gøre, idet det ellers kan få nogle frygtelige konsekvenser. Det bedste du kan gøre, når du modtager den slags mails er at slette dem. Og du skal i hvert fald hverken besvare dem eller åbne vedhæftede dokumenter
  • Nyere browsere indeholder funktioner, som du kan bruge til at tjekke, om hjemmesider er falske. Disse funktioner kan du med fordel bruge
  • Har du behov for at opdatere dine informationer online, så brug den samme proces, som du har brugt før. Åbn eventuelt et nyt browservindue og skriv den hjemmesideadresse, som du kender
  • Siger adressen på en hjemmeside dig ikke lige noget, er den formentlig falsk. Brug kun den adresse, du kender og har brugt før
  • Anmeld eventuelt ulovlige eller mistænkelige mails til din internetudbyder. Ved at anmelde svindlerne kan du medvirke til at få dem stoppet, inden de gør nogen skade
  • De fleste firmaer har en procedure, hvor du logger på et sikkert site. Kig efter låsen i bunden af din browser og “https” i starten af hjemmesidens adresse
  • Læg mærke til hjemmesideadressen i browseren. De fleste lovlige hjemmesider har en relativt kort adresse, som sædvanligvis fortæller firmanavnet efterfulgt af .com, .org, .dk eller en anden endelse. Falske hjemmesider har typisk en temmelig lang adresse, hvor firmanavnet står et eller andet sted i inde i den – eller måske slet ikke er der
  • Hvis du har nogen som helst tvivl om en mail eller en hjemmeside, så kontakt det rigtige firma direkte. Skriv adressen ned på den hjemmeside, du er i tvivl om og send den til det rigtige firma og spørg, om mailen kommer fra dem, eller hjemmesiden virkelig er deres
  • Hold løbende øje med transaktionerne på dine bankkonti, så du kan reagere hurtigt i tilfælde af at uvedkommende har fået adgang til dine oplysninger

 

Hvad gør du, hvis du har været udsat for identitetstyveri/phishing?

Hvis du opdager, at du er blevet udsat for identitetstyveri, eller har du mistanke herom, så bør du reagere.

Hvad du skal foretage dig, afhænger selvfølgelig af, hvad du har været ude for, men har du f.eks. givet dine bankoplysninger videre til nogen, som du ikke burde have givet dem videre til, så bør du kontakte din bank hurtigst muligt og søge rådgivning hos den. På samme måde skal du også kontakte din bank, hvis du bliver opmærksom på transaktioner på din konto, som du ikke kender til. I langt de fleste tilfælde er det banken, der må bære tabet i tilfælde af identitetstyveri, og du har derfor normalt krav på at blive godtgjort for uautoriserede hævninger.

Har nogen oprettet abonnementer, lån eller lignende i dit navn, er det heller ikke noget, du kommer til at hænge på, men du bør selvfølgelig hurtigst muligt kontakte dem, der tror, de har indgået en aftale med dig, for at gøre dem opmærksomme på at de er blevet snydt.

Hvor finder du yderligere oplysninger?

Der er ikke meget information om identitetstyveri og phishing tilgængelig på dansk, men en forsker fra Københavns Universitet har dog for nylig skrevet en rapport om emnet, som giver en god indføring i emnet. Derudover har de norske myndigheder lavet en meget informativ hjemmeside henvendt til almindelige borgere. Forstår du engelsk, er der et væld af hjemmesider, du kan besøge, men jeg vil foreslå, at du starter med den amerikanske forbrugerstyrelses hjemmeside.

 

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, du ikke har fået svar på, eller synes du, der mangler noget i teksten ovenfor, så send mig en mail på kontakt@forbrugerbloggen.dk.

Kommentarer (49)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. H. Petersen siger:

    I forbindelse med en konkurrence om en IiPad2 fra Forbrugerrådet/Tænk, beder de om oplysning om CPR-nummer og kreditkortnummer.
    Jeg ved ikke om det er et forsøg på svindel, men finder det mistænkeligt at de beder om disse oplysninger, da de ikke umiddelbart skal bruge dem.
    Er der et forsøg på svindel fra anden side?

  2. Faktisk er det et forsøg Forbrugerrådet har lavet for at se hvor mange forbrugere de kunne lokke til at afgive cpr-nummer og kreditkortoplysninger. Det hele havde til formål at advare forbrugerne mod ukritisk at afgive den slags oplysninger i forbindelse med alle former for konkurrencer med videre rundt omkring på nettet. De oplysninger, de har indsamlet er ikke blevet sendt eller gemt, og hvis du havde prøvet at udfylde oplysningerne, ville du have fået det hele at vide på en af de følgende sider, som du kan se, hvis du åbner dette billede: bekræftelsesside

  3. Jonas Nørgaard Olsen siger:

    Hej,
    Jeg er i gang med en uddannelse på STU, og har fået at vide, at vi skal betale for ABChuer når vi afslutter vores uddannelse.
    For at kunne modtage en hue skal man indtaste sit sygesikringsnummer på internettet hos dem der leverer huerne.
    Jeg skal også afdrage min betaling inden jeg modtager huen.
    Er der risiko for ID-tyveri, når man indtaster syge-
    sikringsnummer?
    Venlig hilsen
    Jonas

  4. Umiddelbart vil jeg ikke tro du løber en særlig stor risiko ved at oplyse cpr-nummeret til en i øvrigt seriøs erhvervsdrivende, men en lille risiko er der jo altid. På den anden side er der masser af folk der kan få adgang til dit cpr-nummer, hvis de vil. Tænk på alle de gange du skal vise kørekort eller sygesikringsbevis som legitimation. Hver gang kan ekspedienten jo huske dit cpr-nummer, hvis han/hun ønsker det.

  5. Renate siger:

    Hvad gør man hvis en avis har publicert ens adresse fulde navn samt cpr nummer ?? Navn og adresse er så hvad det er men ens cpr nummer må de vel ikke?? Og nej jeg har ikke givet dem tilladelse til at videre gi mit cpr nummer. Hjælp ønskes hurtigst mulig.

  6. Jeg skulle logge ind på YouTube.com, men kom til at taste forkert url, nemlig: youtubR.com.
    Der poppede et spørgeskema op på dansk, foran en side der lignede YouTube.
    Ved at besvare kunne man vinde en iPad – og så blev jeg anmodet om at opgive miy mobilnummer, så jeg evt. kunne få besked om præmien.
    – og det gorde jeg desværre.
    Jeg modtog straks en sms fra 1279 at der var trukket 45 kr., men samtidig med oplysning om at jeg kunne sende en sms til 1279, hvis jeg ville annullere.
    Det gjorde jeg selvfølgelig straks.

    Men ak, ak. Siden har jeg 1 gang ugentligt fået trukket 45 kr. via sms.

    Det er åbenbart ret svært at standse.
    Jeg anmeldete straks til Forbrugerombudsmanden.dk
    Mit mobilselskab har endnu ikke reageret på min henvendelse.
    Man må da kunne få bremset denne fishing via kortnummer 1279.

    Jeg har aldrig taget stilling til eller accepteret nogen betaling.
    Ved phishing via betalingskort har man da altid muligheden for at afvise betalingerne.
    Laves svindel via sms-opkrævning er kassen så bare åben for kriminelle sjæle?

    Nogen ide til hvordan jeg får det stoppet?

  7. marianne christensen siger:

    hej jeg har i forbindelse med bestilling af et minicruise foretaget den 9/9 indtastet mit kort nummer og de to andre som man skal oplyse for at jeg kunne betale turen, det gik også fint men så fik jeg en uges tid senere en mail på at jeg lige skulle gøre det en gang til hvad jeg desværre gjorde, for den 30/9 viste det sig at mit kort var blevet tømt for penge, så vil jeg hører om det så er mig selv der hænger på den, for jeg har fået besked fra min bank at jeg ikke for mine penge igen. hilsen marianne

  8. André A. Nørgaard siger:

    Dette er ganske vist ikke en helt typisk Nigeria mail – og dog… den ser helt tilforladeligt ud – idet den fremstår med googles eget brevhoved, og undesøger man afsenderen, så ser det også legit ud.
    der er bare det at det er send fra en tysk mail addresse der tilhøre et tysk firma og en kvinde

    – det hænger ikke sammen med afsenderen, så pas på den…

    mailen den er sendt fra er: edith.halves@haw-hamburg.de

    ledsager teksten er:
    Dear Google User,
    Congratulations for emerging as one of our winners, see attached document
    for details.

    Edith Halves
    P.R.O Google

    Omtalte vedhæftede dokument er som flg.:

    From: Google Inc.

    Corporate Headquarters,

    1600 Amphitheatre Parkway,

    Mountain View,

    California, 94043,

    United States,

    Thru: Google Inc,

    Google UK,

    Manchester, Peter House

    Oxford Street, Manchester

    M1 5AN

    Manchester, United Kingdom.

    Dear Google User.

    GOOGLE REWARD

    Google Incorporation is one company that earns its profit mainly from advertising using their very own Google Ad Sense, Google Chrome browser, Google search engine, Gmail, Gala, Sify, e-mail service Google Maps, Google Apps, Orkut social networking and YouTube video sharing, which are offered to the public and was officially Incorporated on the 4th of September 1998, and our profit margin have been great.

    In a bid to reward our numerous users/customers/clients who in one way or the other have contributed to our great success and achievement and had dealings with Google Services, Search Engine, Gmail, YouTube, Translator, Google Map, Google Earth, Ad Sense e.tc,

    The Board of Directors and Management has decided to come up with the Google Reward Scheme (GRS) to show our appreciation and also pray your continual usage of our services. In view of this A GOOGLE REWARD PROGRAM was organized which is first of its kind to encourage our users, and that the interest of our users are dear to us and also to say thank you. This promotion was set-up to encourage the active use of the Google search engine and the Google ancillary services.

    We wish to congratulate you, for being selected as one of our lucky winner in the ongoing GOOGLE REWARD PROGRAM in our “C” Category Winners. Hence we do believe with your prize, you will continue to be active in your patronage and loyalty to Google as a total of 6 Winners emerged worldwide, Draw from different continents of the world.

    A Bank Cheque have been issued in your favor, hence you have won for yourself the sum of £550.000.00 (Five Hundred and Fifty Thousand British Pounds Sterling) and also you have been enlisted as One of the Google Ambassadors.

    We are aware of the rampant abuse of Google as a company and we are assuring all our users that we are working on this, as Google does not run a lottery and we will bring all those involved to book.

    To claim your reward, please contact our Reward Co-Ordinatoor Dr. Paul Morrison by neatly filling the verification and funds release form below, as your payment will be released and arranged by our United Kingdom Office;

    VERIFICATION AND PAYMENT RELEASE FORM.

    *First Name

    *Last Name

    *Residential Address

    *Telephone/ Mobile

    *Nationality/Country

    *Age

    *Sex

    *Occupation/Position

    *Amount Won

    *Alternate Email

    To File For Your Claim, Please Contact Our,

    REWARD CO-ORDINATOOR

    DR. PAUL MORRISON

    E-MAIL: userwinner2012@googlemail.com

    PHONE: +44 703-592-8181 Fax: +44 7006-934-989

    Note: You can fill your verification and funds release form by printing and manually filling or you can fill directly on mail, or provide the details on Microsoft Word.

    Congratulations from the Staff & Members of Google Incorporation.

    Dr. Larry Page.

    Chairman of the Board and Chief Executive Officer,

    Google Inc.

    Corporate Headquarters,

  9. Har lige modtaget nedenstående e-mail som var sendt til mig som aldk@skat.dk. Den er fuld af stavefejl, men havde den ikke været det, så kunne man sagtens tro, at den var rigtig. Når man klikker på linket, så kommer man til en nøjagtig kopi af SKAT’s hjemmeside, hvor man bliver bedt om at indbetale restskatten med betalingskort… Det er uhyggeligt og jeg håber svindelen bliver stoppet.

    Her er teksten fra e-mailen:

    Vi indspillede en betalingsanmodning fra ”amazon” at tillade $ 425,95 debitering p? din konto.
    Betaling er i venteposition for nu. Hvis du har lavet denne transaktion, kan du ignorere eller fjerne denne e-mail.
    Hvis du ikke har foretaget denne betaling og vil gerne afvise $ 425,95 fakturering til dit kort,

    klik p? f?lgende link: http://www.betaling-skat-dk.com/index.htm

    Tak
    skat.dk

  10. Ole Petersen siger:

    Jeg og min kone har modtaget to identiske emails med følgende tekst.
    Det er tydeligt, at der er tale om forsøg på Phishing.

    Det er en rigtig dårlig ide at klikke på det medfølgende link, der formentlig vil forsøge at installere et spionprogram, der aflurer dine tastetryk.

    Læg mærke til den noget ubehjælpsomme formulering.
    Iøvrigt vil Skat automatisk overføre penge til din Nem-konto, hvis du har nogen til gode!

    Ole

    HER KOMMER EMAILEN:

    Dato : 02.02.2013

    Meddelelse om tilbagebetaling af skat for år 2011

    Kære skatteyder,

    Jeg sender denne e-mail for at annoncere: Efter den sidste årlige beregning af din finanspolitiske

    aktivitet, vi har fastslået, at du er berettiget til at modtage en tilbagebetaling af skat af:

    DKK 854.56

    At modtage din refusion, kan du udfylde og indsende den afgiftsgodtgørelse form.

    Klik her for at få adgang til din refundere.

    Vores hovedkontor adresse kan findes på vores hjemmeside på

  11. Erik Larsen siger:

    Så har jeg da lige fået mail fra SKAT igen. Eller har jeg…
    Næh, der er et par stavefejl i, to indeholder link, to andre har vedhæftede dokumenter der skal udfyldes, og tre af de fire er slet ikke sendt til den mailadresse jeg har oplyst til SKAT.
    De er sendt fra skat@online.dk og online@skat.dk
    Havde ellers været dejligt at få penge tilbage – igen…

  12. Jens Henri Villadsen siger:

    Dette ligner også fishing:
    God aften
    Jeg har lige læst en smule sent. Undskyld mig for forsinkelsen. Min
    bil Audi A3 1.9 TDI Sport
    er ny notering 30.000 Kr, dette er min sidste pris. Det har ingen
    mekanisk eller elektronisk problem, og alle hans papirer er regler.

    Jeg forlader dig dens funktioner og fotos til at nyde sin status:
    Første registrering: 2002 (September) Kilometerstand: 178.000
    km Effekt: 130 hk Slagvolumen: 1900 cc Brændstof: Diesel Type:
    Utility Udvendig Farve: Blå Transmission: automatiske døre:
    5 Siddepladser: 5 Oprindelse: Amerikansk Garanti: 1 år

    1.9 TDI 130cv motor med automatgear og en sekventiel måde.
    For national. Ambition: automatisk klimaanlæg og
    digital, Alufælge 17 “, kontrol
    Stability Program (ESP), Trip computer, Alarm, 4 elektriske vinduer mv.
    Værdien vises skriftlig garanti.
    Udstyr:
    ABSAirbag den CondutorAirbag den PassageiroAirbags LateraisAlarmeAr
    Emballage AutomáticoBancos DesportivosBancos computer opsving
    Onboard styretøj bag nakkestøtter ESP – Prog.
    Estab. Justerbare forlygter nevoeiroFaróis i elektronisk AlturaFecho
    Alufælge Central-LeveRádio med CDRetrovisores c / Reg
    EléctricaSistema elektrisk ImobilizadorVidros. før og
    TraseirosVolante Alt + Pr justerbare.

    Årsag til salg:
    Jeg er i øjeblikket i Benin for realiseringen af en
    landbrugs-projekt, bilen er i øjeblikket sammen med min kone FRANCE,
    opmærksom på, at check-in og registrering af bilen er DANMARK. Min
    kone har allerede kontaktet en bestemt luftfartsselskab, fortalte hun
    bilen med alle disse dokumenter op til dato. Han vil levere bilen til
    dit hjem DANMARK indenfor 48 timer gratis levering, da det allerede
    har sat alle. Så hvis du er interesseret så lad mig dine
    kontaktoplysninger nedenfor for at bede transportøren at komme i
    kontakt med dig:
    Hvis vi déciser sælge vores bil er fordi min kone og jeg har købt to
    andre nye biler.
    Har ingen sted at være i stand til at parkere bilen Audi A3 1.9 TDI
    Sport besluttede vi at sælge det en forfetaire pris for at undgå
    tyveri af bildele, fordi det ofte er parkeret udenfor. bilen er
    registreret i DANMARK, så vi kun kan sælge der.

    Fulde navn ………………………………………
    Leveringsadresse ……………………………………….. ..
    Postnummer og by ………………………………………. ….
    Telefoniske kontakter ………………………………………… ……..

    Regards

  13. Charlotte siger:

    Hej

    Jeg sad og bestilte noget ansigtspleje igår aftes på en hjemmeside, som kørte med godt tilbud. Jeg nåede desværre at taste cpr.nr (for at blive oprettet som kunde – så kunne de nemlig fakturere en ist for direkte betaling).
    Jeg forsøgte senere at lave det om, da jeg pludselig blev lidt mistroisk – men jeg kunne ikke slette mit cpr.nr igen på min brugerprofil på siden. Den var så gjort inaktiv.

    Kan de misbruge mit cpr.nr ?

    Jeg startede med at ville betale med mit Mastercard, jeg fik tastet hele kort nr – men nåede IKKE at taste udløbsdato og ej heller kontrolcifret (3 cifre bagpå kort) – siden stod på det tidspunkt med overskrift DIB, så jeg ved ikke om det også kan misbruges af firmaet – eller om de ikke får oplyst oplysninger når jeg ikke nåede ned og trykke godkendt osv ?

    Grunden til at jeg spørger og pludselig er lidt påpasselig er, at jeg (desværre for sent) fik læst nogle af deres anmeldelser på Trustpilot, hvor mange kunder havde haft problemer med dette firma. Enten havde firma hævet penge med det samme uden at sende varer, eller de havde været meget længe om at sende varer – og der var også en del som var ude for at de fik rykkere og gebyrer, selvom de havde betalt til tiden.

    Jeg skyndte mig derfor at skrive en mail til dette firma og annullere min ordre, fordi den pludselig lå på deres side 2 gange – uden at være betalt….

    Men hvordan står jeg i denne situation?

    vh Charlotte

  14. Hej Charlotte

    Hvis du har givet firmaet dit cpr-nummer, kan de jo misbruge det, hvis det er et svindlerfirma, men ud fra din beskrivelse vil jeg umiddelbart ikke tro det er med misbrug af cpr-nummer, du får problemer.

    Derimod kan det sagtens være, at de vil sende dig regninger og rykkere, som andre kunder også har oplevet.

    Det lyder som om du har købt noget, der er fortrydelsesret på, og derfor er du ikke forpligtet til at betale noget, hvis blot du sørger for at returnere det, firmaet måtte finde på at sende dig af varer og samtidig meddele at du fortryder aftalen. Det er vigtigt, at du sikrer dig dokumentation for dette.

    Dine kortoplysninger har de højst sandsynligt ikke fået, hvis ikke du har trykket på send-knappen. Og da du ikke har indtastet alle oplysninger ville de heller ikke kunne bruge dem alligevel.

  15. Luna siger:

    Hej.

    Jeg modtog et opkald i morges, hvor der var der var en kvinde, der havde mine oplysninger såsom adresse, hele navn og postnummer. Hun kom fra et el-firma, hvor hun snakkede om, at jeg betalte for meget og hun ville give mig et tilbud, hvor der ikke var nogen binding. Men jeg var egentlig ikke interesseret. Jeg blev faktisk en smule forvirret over opkaldet og kom til at give de sidste cifre af mit cpr-nummer, og straks da jeg gjorde det, vidste jeg, at det var forkert. Jeg lagde derefter også på.

    Jeg har snakket med min bank, men de kan selvfølgelig ikke gøre noget. Jeg er bare bange for, at det bliver misbrugt. Burde jeg være bekymret?

  16. Hej Luna

    Jeg kan godt forstå, du bliver lidt utryg ved situationen, men umiddelbart tror jeg ikke du behøver bekymre dig. Men som altid skal du holde øje med, hvad der dukker op i posten. Hvis du pludselig begynder at få breve om ting, du ikke selv har foretaget dig, er der noget galt, og så bør du kontakte afsender hurtigst muligt.

  17. Maja Friis siger:

    Hej, jeg har begået en kæmpe fejl, og vil vide, for stor risikoen for identitetstyveri er.
    Jeg tilmeldte mig breffer.com og transactions.nu for at få velkomstgaver for blot 1 kr. (fidusen er, at hvis man ikke melder fra, tager de 300 om måneden i abonnement). Siderne er totalt ligegyldige, og kun sat op for at folk skal komme til at glemme at melde sig fra inden for 14 dage og så betale mere tilbage.

    Problemet er, at man ved indmelding skal give et bevis på, man er den, man giver sig ud for at være, eks. sygesikringsbevis. Jeg sendte begge firmaer (der så ud til at være meget tæt relateret) et billede af sagerne, og har allerede modtaget gaven fra den ene af siderne. Jeg glemte selvfølgelig af overstrege de sidste fire cifre i mit CPR-nummer, som den klaphat, jeg er.
    Nogen af dem, der har prøvet hjemmesiden siger, man sagtens kan få gaven, hvis de sidste cifre er uklare, så umiddelbart er den eneste “scam”, at de angriber folks svage punkt: at læse de vilkår, man accepterer.

    Men disse sider er virkelig “shady”, og jeg fortryder virkelig, jeg har været så dum. Jeg plejer virkelig ikke at have så dårlig dømmekraft.
    Jeg skal flytte om 8 dage, så i princippet er min sygesikring ugyldig (og jeg har ikke indsendt nogen billeder af mig selv). Kan det begrænse muligt misbrug, eller er jeg fordømt blot de har mit CPR nummer og de bankoplysninger, de kunne afkræve abonnementspenge fra? (det eneste, jeg har læst om de to sider på trustpilot er, at folk ikke har forstået vilkårene, eller er blevet opkrævet 300 kr i abonnement, hvilket jeg kan overleve)

  18. Hej Maja

    Det er selvfølgelig ærgerligt, at du er kommet til at tilmelde dig de to tjenester, men jeg tror ikke, jeg ville være så bange for identitetstyveri, hvis jeg var dig. Ud fra din beskrivelse tyder det på, at det er en klassisk abonnementsfælde, hvor de er ude på som du skriver at lokke penge ud af folk der glemmer at melde fra. Det betyder ikke nødvendigvis, at de også vil prøve at misbruge dine identitetsoplysninger.

    Uanset hvad så er der ikke så meget du kan gøre ved det, nu hvor du har sendt oplysningerne. For en sikkerheds skyld bør du holde ekstra øje med hvad du modtager med posten i den kommende tid og reagere, hvis du modtager noget, der ser mærkeligt ud.

  19. Louise siger:

    Hej.

    Jeg blev henvist af en veninde til et site der skulle sælge billige Ray Ban et site hun selv havde brugt. Hun får dig ikke sent mig den rigtige og havner på noget der hedder brand-Pick.com
    Jeg vælger brillerne og går hurtigt videre. Siden beder ikke om unormale oplysninger, og det er faktisk først efter købet er gennem ført at jeg kigger nærmere på siden. Ser at de kun tager Master og visa – hvilket er underligt for et legit site. Der bor alt tager alt og har mange “tillids stempler” denne har ikke en eneste.

    Jeg har ikke modtaget en email fra dem, om at købet er gennemført som man not alt gr. Men logger jeg ind kan jeg se, at betalinger står som accepteret. Jeg har alt et til min bank at jeg mistænker siden for at være noget skidt.

    Skal jeg være nervøs for at de kan misbruge mine oplysninger.? De har kort nummeret og Cvr som man normalt skal indtaste når ma shopper online. Mit navn. Adresse mobil nr og Email. Altså alle de “normale” informationer de beder om.

    Mvh louise

  20. Hej Louise
    Ud fra din beskrivelse er der meget der tyder på, at det er en falsk hjemmeside, du er havnet på, og der er derfor en vis risiko for, at de misbruger dit kreditkort. Jeg synes, du skal overveje at få kortet spærret, drøft det eventuelt med din bank. I hvert fald skal du i den kommende tid holde øje med, om der bliver hævet uautoriserede beløb på din konto.

    Mvh Peter

  21. Therese Lorentzen siger:

    Hej.

    Jeg står desværre i den situation, at jeg har angivet nogle informationer til en såkaldt Røde kors medarbejder via telefonen. Jeg gav mit kortnummer og CPR-nummer til personen, som lød utrolig rolig og afslappet i sin talemåde. Han oplyste mig om, hvad de stod for, og hvad de gjorde.
    Han kendte til min aktivitet hos Røde Kors, og havde også kendskab til min Email.
    Mit spørgsål er nok mest – skal jeg være nervøs?
    Jeg har selvfølgelig tænkt mig at holde øje med min konti de næste par uger, da indbetalingen skulle finde sted i december, men er det normalt, at hjælpeorganisationer misbruger oplysninger?

  22. Hej Therese
    Er du sikker på, det er svindel? Du skriver ikke så meget om, hvad samtalen gik ud på, men hvis du skulle registreres som medlem og tilmeldes betalingsservice kan det jo have noget med det at gøre. Men bortset fra det, hvis det er svindel, så er kombinationen af at have oplyst ham både cpr-nummer og kortoplysninger nok ikke så god. Umiddelbart tænker jeg, at det bedste du kan gøre er at holde øje med breve og kontobevægelser det næste stykke tid. Derudover kan du overveje at kontakte din bank for at høre dem, om de synes, dit kort skal spærres.
    Mvh Peter

  23. Anders Tallaksen siger:

    Jeg står i den trælse situation at have oplyst mit cpr-nummer og kørekort nummer til firmaet payoneer gennem et andet firma VISalus, jeg ikke har været helt sikker på at have været 100 % sikkert. På den måde har jeg fået lavet et dankort til en konto, jeg også har oprettet hos dem. Kan det blive misbrugt i den sammenhæng? Og hvor kan der hentes hjælp?

  24. Hej Anders. Der kommer jeg lidt til kort, da det ikke er nogle firmaer, jeg kender, men måske andre læsere af bloggen har nogle råd til dig.
    Mvh Peter

  25. Rebekka siger:

    Vi står i den ulykkelige situation at nogle engelsk/indisk talende medarbejdere fra “Microsoft” har ringet og narret min kæreste til at dele skærm med dem under en betaling (for en opgradering/optimering af computerne (bærbar + stationær)). Først skulle han downloade nogle programmer, så hjalp han dem gennem antivirus/firewall og delte skærm med dem. Efterfølgende blev skærmen (stationære) sort.
    Jeg skrev tilfældigvis til min kæreste over facebook og hackerne svarede (!!!) og bad mig skrive på engelsk, det syntes jeg var meget mystisk, så fik jeg en sms besked fra min kæreste hvor han skrev at nogen fra Microsoft arbejdede på hans computer, og han derfor ikke kunne svare. Der havde de været i gang over en time… jeg ringede og advarede ham og han slukkede for dem begge to.
    Desværre har de nået at overføre knap 4000 kr via. en mellemmand (á la pay pal).
    Det jeg frygter allermest er hvad de har lavet inde på computeren i over en time.. vi har dokumenter liggende med cpr nr, kontonr, adresse, fødselsattester, kopi af køre/sundhedskort, billede af nem-id nøglekort, svendebrev – tja ALT lå faktisk tilgængeligt på den computer.
    Hvad skal vi dog stille op?

    Har kontaktet politi, bank og mellemmand – vi skal indstille os på at pengene er mistet, men hvad med vores identitet?
    Gys!!!!

  26. Hej Rebekka. Ja det var ikke godt. Det er en af de klassiske svindelnumre, der har kørt et stykke tid. Jeg kan se, at I allerede har kontaktet politi og bank. Jeg går ud fra, at I så har fået jeres Dankort/kreditkort spærrede, og at I også har fået jeres Nem-ID nøglekort spærret. Hvis ikke så bør I nok få det gjort hurtigst muligt. Derudover bør I få jeres computere renset og geninstalleret, ligesom I bør skifte adgangskoder til de steder I logger jer på på nettet.

    Med hensyn til spørgsmålet om jeres identitet så skal I holde øje med mistænkelige aktiviteter i den kommende tid, breve og mails som I synes ser mærkelige ud, f.eks. hvis der kommer brev om at I har oprettet et eller andet abonnement eller optaget et lån. Hvis det går helt galt – hvad jeg nu ikke tror det gør – er der i dag mulighed for at få et helt nyt cpr-nr. Men hvis I i første omgang har anmeldt forholdet til politiet og fået en kopi af anmeldelsen og så holder øje med de breve mv. I modtager, tror jeg ikke det bliver nødvendigt for jer med nye cpr-numre.

    Hvis det lykkes dem at hæve penge eller købe varer på nogle af jeres kort, skal I klage til banken, som så har pligt til at betale jer pengene tilbage. Jeg kan se, at du skriver, at det lykkedes dem at hæve 4.000 kr. Uden at kende de nærmere detaljer om det så synes jeg du skal undersøge, om ikke også jeres bank skal betale dem tilbage, eller om jeres forsikring eventuelt dækker det.

    Mvh Peter

  27. Maria siger:

    Hej!

    I forbindelse med et salg på den blå avis, modtager min mor en sms, hvor hun bliver spurgt, om hun vil svare på sms’en via email.
    Beskeden var ikke så velskrevet, men da vi bliver mere og mere internationale, kan der jo være tale om en tilflytter eller andet.
    Hun sender en mail, og får ret hurtigt et svar tilbage, denne gang på engelsk. Vi tænker endnu engang ikke videre over det og svarer. Vedkommende vil gerne have lov at betale over paypal, og spørger om nogle oplysninger. Da min mor ikke har Paypal svarer vi pænt tilbage, at det ikke er en mulighed. Men vi begynder så småt at undre os. Og der kommer da heller ikke noget svar tilbage.

    Mit spørgsmål er da: Er det noget rigtig skidt, at vi fik skrevet til vedkommende? Desuden er min mor nervøs for, om det kan blive et problem at vedkommende kender hendes mobilnummer?

    Er det noget i kan hjælpe med?

    Vi har netop anmeldt den mail adr. for phishing. Håber det er nok!

    Mailadr. er denne: maderinde@gmail.com, og ved lidt søgen fandt jeg en norsk side, hvorpå denne mail er nævnt i forbindelse med noget bluf.

    Jeg ved, at det er en meget lang og indviklet besked. Jeg håber dog alligevel, at i kan finde hovede og hale i dette virvar en en mail at være, og i har tid og lyst til at svare på mine spørgsmål!

    Mvh. Maria

  28. Hej Maria
    Ud fra din beskrivelse mener jeg ikke I har noget at være bange for, især fordi I ikke har givet dem nogle oplysninger, de rigtigt kan bruge til noget. De har ikke fået adgang til din mors mail, telefonnummeret kan de ikke bruge til noget, da din mor jo har rådigheden over dette og I har heller ikke overført nogen penge, givet kontooplysninger eller lignende. Så nej, jeg vil ikke mene, der er sket nogen skade.
    Mvh Peter

  29. Sofie Eriksson siger:

    Hej,

    Jeg har i går åbnet en mail på min gmail via min macbook pro, fra en bekendt, hvor der stod at han ville dele et vigtigt dokument med mig. Jeg klikkede på linket til det vigtige dokument og blev videresendt til at installere google drev for at åbne dokumentet, hvilket jeg så gjorde. Jeg kom aldrig til noget dokument selvom jeg prøvede flere gange og da min veninde så skrev lidt senere, at hun havde fået en phishing mail fra mig, fandt jeg ud af at det var fup. Flere andre har skrevet at de har fået mail fra mig og spørger om det er fup.

    Jeg ændrede pasword på min gmailkonto og har senere afinstalleret det google drev, jeg installerede via linket, men der er stadig en genvej til googledrev på mit skrivebord som leder hen til googledrev og jeg får også filer fra googledrev frem, når jeg klikker på det…
    Senere har jeg installeret avast og kørt en virussøgning, hvor den fandt to inficerede filer som så er kommet i karantæne.

    Skal jeg gøre mere og er det nødvendigt at ændre koder på andre konti end gmail?

    Jeg har ikke givet kontonummer, personnummer eller andre personlige oplysninger så vidt jeg husker…

    På forhånd tak for alle gode råd!!

    Mvh. Sofie

  30. Sofie Eriksson siger:

    PS: Et andet ?…

    Kan min dropbox være inficeret med virus i sig selv? Sådan at når jeg nu har installeret dropbox på min nye (brugte) macbook så kan hackere få adgang til den?

    På min HP-bærbare kopierer den nogle gange automatisk skærmbilledet flere gange i minuttet til en mappe i dropbox.

    Det er samme dropbox som jeg har logget ind på og installeret på min macbook, ipad og iphone. På macbooken spurgte den om jeg ville gemme skærmbilleder automatisk til min dropbox, hvilket jeg så klikkede nej til.

    Synes det er lidt en jungle med alle netkonti og sikkerhed og virusser etc.

    Tak igen…

  31. Michael Nielsen siger:

    Hejsa.

    Jeg er lige blevet kontaktet af en Frederik fra TDC omkring et tilbud på nyt internet. Han vil sende mig en mail om tilbudet, og skulle bruge adresse, navn og CPR-nummer. Jeg kunne aldrig finde på at give kontooplysninger væk, men er ldit bange for at jeg er fået i en fælde ved at give mit cpr-nummer ud.

  32. Hej Michael
    Nu ved jeg jo ikke, om det vitterligt var en fra TDC, der kontaktede dig, men hvis det var, og I blev enige om, at du skulle have et tilbud tilsendt, er der ikke noget unormalt i, at han beder om navn, adresse og cpr-nummer. Det beder stort set alle teleselskaber om, når de skal oprette et abonnement til en kunde. Så hvis du faktisk efterfølgende har modtaget et tilbud fra TDC, ville jeg ikke være så bekymret, hvis jeg var dig.
    Mvh Peter

  33. magnus Kannegaard siger:

    Jeg blev ringet op af ekspress bank at der var brugt mit nem id og min fars cpr nr og mit eget cpr nr og jeg havde søgt lån med begge dele men jeg kan ikke engang min fars cpr nr og har ikke selv søgt så tror jeg er blevet udsat for identitets tyveri. hvad skal jeg gøre

  34. Martin siger:

    Hej Peter,

    Kan se at du stadigt svarer folk og vil derfor gerne have dig til at give mig lidt forhåbentligt ro i sjælen.

    Min kone har været udsat for Phishing i form af den klassiske mail fra Nigeria om at man har et dødt familie medlem og man kan arve en hulens masse penge.

    Hun valgte at svare på første mail og har siden skrevet et par mails. (Jeg fik det først af vide i går aftes og bad hende straks stoppe)

    Jeg har siden hen bedt hende melde det til politiet (er gjort), ændre adresse til hemmeligt (er gjort og har selv gjort det).

    Jeg ved at de har hendes email, mobil nummer og bopæl, samt fødselsdag, dog ikke de 4 sidste cifre.
    De har ikke hendes konto oplysninger, men banken er informeret om sagen.

    De har forsøgt at ringe hende op og vi skifter derfor hendes nummer i dag, samt opretter en ny e-mail adresse.
    Hun har også ændret password på alle online kontoer der har den email adresse som de kender til.

    Er der noget jeg skal være bekymret for i sådanne sager, tænker om de tager den længere end dette ved at sende noget til ens adresse, kan der ske min familie noget etc.

    Og er der noget vi bør gøre som vi endnu ikke har gjort.

    Håber på at svar som kan give mig ro i sjælen, da jeg er bekymret for min familie. Det er sikkert ingen ting og har nok bare set for mange film.

    God weekend.

    Mvh

    Martin den bekymrede!

  35. Hej Martin
    Ud fra det, du skriver, ville jeg ikke være bekymret. I har allerede gjort meget mere, end jeg egentlig synes er nødvendigt i den situation, og svindlernes eneste formål er at lokke penge ud af jer, og når de oplever, at de ikke kan komme i kontakt med jer mere, kaster de sig over nogle andre. Og selv om de har fået nogle oplysninger fra din kone, så er det jo ikke rigtigt fortrolige oplysninger, det er jo for så vidt oplysninger man for manges vedkommende oplysninger man kan slå op på nettet. Så nej, det bør I ikke ligge søvnløse over.
    Mvh Peter

  36. Ann siger:

    Hej Martin.
    Er lidt i tvivl. Jeg skal have noget fragtet fra Polen til Danmark og vognmanden beder om en kopi af enten sundhedskort eller pas. Synes det lyder lidt underligt. Kan jeg med sindsro sende en kopi af mit sundhedskort?

  37. Thomas Kristensen siger:

    Hej

    Er jeg den eneste der synes at det er problematisk at MobilePay-appen først vil have ens kort-nummer, og efter et stykke tid (når man samlet har overført et vist beløb) også kræver at få ens cpr-nummer?

    Mvh
    Thomas

  38. Kenneth Nielsen siger:

    Hvis nu en svindler har udgivet sig for at være bankvirksomhed der tilbyder lån/kreditkort og man har ansøgt, hvor de nu er i besiddelse af et fotografi af ens pas eller kørekort, og dermed har ens cpr nummer, navn og adresse… Hvad kan de rent faktisk bruge det til? Jeg har i dag talt med politiet som siger, at der er ikke noget strafbart i at udgive sig for at være en virksomhed, selvom det er usandt, og dermed lokke folk til at sende dem personlige oplysninger! Det er kun strafbart hvis de bruger oplysningerne til noget kriminelt.

    For “hvis jeg FRIVILLIGT har afgivet personlige oplysninger, er det ikke strafbart at virksomheden får oplysningerne. Heller ikke selvom det er en fake virksomhed. Det lyder lidt utroligt synes jeg eller hvad?

  39. Henriette Thiim siger:

    Lige nu er der en scam hjemmeside http://www.unicreditbank.dk. De annoncerer på FB. Får folk til at sende ID-papirer og bevilger lån, mod at man først sender nogle penge i gebyrer til dem.

    Det er meldt til politiet, men de vil ikke gøre noget ved det. Er der andre instanser man kan kontakte?

  40. Vibeke siger:

    Hjælp…
    Hvordan er jeg stillet?
    Min kæreste har brugt mit nemid til at optage et lån!!!!
    Han har ikke afdraget og efterfølgende underskrevet sig med mit navn i en gældserklæring. Jeg fandt ud af det ved at modtage et brev fra en advokat.
    Jeg har fået en kopi af lånekontrakten, hvor han har oprettet en email i mit navn og underskrevet sig med mit nemid.
    Hvordan er jeg stillet og er der hjælp at hente og hvor?

    mvh Vibeke

  41. liselotte Sørensen siger:

    Jeg blev d 2/12 ringet op af microsoft corperation. Der blev sagt at jeg hsvde en ipadresse hvr der forgik en masse ulovligheder fra. Dybt rystet over beskeden bad de mig tænde min pc så de kunne vise mig de ulovligheder. Stadig rystet tændte jeg min pc og de fik adgang til min pc hvor damen så viste mig at dr var 68000 trojanske horse på min pc. Jeg skulle så købe et virusprogram af dem til 399 kr som gælte i 3 år. Stadig rystet over det skulle jeg så lokke mig ind i netbank hvad jeg gjorde. Vil lige sige at jeg kunne se alt der blev gjort. Hun forsøgte så at overfører de 399 kr med det samme std der spærret. Hun ville ringe tilbage 30 min efter. Jeg skyndte mig at slukke pc og ringede min bank op som godt kunne se mit kort var spærret. Jeg fik så sammen med banken lavet ny kode og kort. Så sker der det at her d 13/12 bliver der overført til udlandet fra min konto 2300 kr . Jeg kontakter straks banken og de kan se det er en udenlansk overførsel. Banken mener nu at den ovrrførsel er sket d 2/12 da de fik adgang til min konto og at jeg selv skal betale tabet Politiet blev kontaktet begge gange . Nu vil jeg gerne vide har banken ret.? Vh liselotte

  42. Kenneth Nielsen siger:

    Hej Liselotte.

    Kedelig oplevelse, men skal man forstå det således, at hende svindleren du talte med, fulgte med på din netbank og prøvede at hæve 399 kroner? Og hvad var det der pludseligt var spærret? Var det dit betalingskort eller netbank, eller hvordan.

    Kan du se om tyvene har trukket pengene fra din konto direkte fra din Netbank eller fra dit betalings- eller kreditkort?

    Hvis det er sidstnævnte, er jeg ret overbevist om, at banken skal betale og dække beløbet, men er pengene taget direkte fra Netbank, er det vist nogle andre regler der gælder. Men jeg er lidt i tvivl om, hvad der var spærret – om det var tyven der gjorde det eller hvordan?

    Mvh
    Kenneth Nielsen

  43. Kan se denne side “blokeres” af google nu, så man i hvert fald advares om, at det er en bedragerisk hjemmeside, man prøver at få adgang til.
    Mvh Peter

  44. Hej Vibeke
    Nu ved jeg ikke, om du allerede har fundet en løsning på dit spørgsmål, og du skriver heller ikke, hvor mange penge det drejer sig om, men umiddelbart skal du nok have fat på en advokat til sådan en sag, som jo er ret alvorlig. Men helt grundlæggende, så er der jo tale om at din kæreste har lavet en falsk (elektronisk) underskrift på lånedokumentet, og det hæfter du som udgangspunkt ikke for. Der har været nogle lignende sager i Pengeinstitutankenævnet, som du kan støtte dig til, se f.eks. sag 200/2013, som minder lidt om din situation.
    Mvh Peter

  45. Kirsten Junker siger:

    Min mand og jeg modtog forrige uge en mail fra DBA hvor der stod, at vores konto var inaktiv. Mailen var stilet til en Natalie??? Vi forsøgte at logge på uden held, og kontaktede dernæst DBA support, som meddelte, at vi havde været udsat for phishing, og vores konto blev lukket. Vores konto indeholdt navne, adresse og telefonnumre samt mailadresse. Vi har ikke oplyst kontonummer på DBA’ s hjemmeside. Spørgsmålet er; bør vi lukke vores mail og oprette en ny, og hvor alvorlig er denne sag for os?

    Mvh
    Kirsten Junker

  46. Hej Kirsten
    Jeg tror ikke, I behøver være så bange ud fra det du skriver. Som jeg ser det, er der ikke rigtigt noget, svindlerne kan bruge i jeres tilfælde.
    Mvh Peter

  47. Laura Dalgaard siger:

    Hej

    Jeg har lige tjekket om mit tlf nr var synligt på krak, det var det men der stod også et andet nr i mit navn, dette nr kender jeg intet til, men det skulle tilsyneladende være mit, hvordan finder jeg ud af mere? Jeg prøvede at ringe, nummeret var aktivt, men der var ingen der tog den.

    Mvh Laura

  48. Rune siger:

    Hej,

    Vi er igang med et TV program om identitetstyveri og vil meget gerne i kontakt med personer som har været udsat for det.

    Kontakt mig uforpligtende for mere info på
    Runebjerre@gmail.com

  49. United TV siger:

    United TV søger personer, der for nyligt har været udsat for identitetstyveri til en ny dokumentarserie til TV2.

    Hvis du selv er udsat for identitetstyveri eller kender en, der er det, hører vi meget gerne fra dig!

    Det er naturligvis ganske uforpligtende.

    Skriv til: n.pedersen@unitedtv.dk

Skriv en kommentar




Hvis du gerne vil have et billede knyttet til dine indlæg, kan du få det hvis du får dig en Gravatar.