E-mail høstere forklædt som konkurrencer florerer på Facebook

Posted by:

Typisk eksempel på en Facebook-reklame

Typisk eksempel på en Facebook-reklame

”Vind 15.000 til Ikea”
”Vind 10.000 til Bilka”
”Vind et års forbrug af McDonalds burgere”

Der er ingen grænser for alt det, man tilsyneladende kan vinde på Facebook. Her bombarderes man med lokkende reklamer som dem ovenfor. Det lyder næsten for godt til at være sandt…

Lad være med at deltage i disse konkurrencer, og hvis du gør, så giv dem for alt i verden ikke din almindelige e-mail adresse, dit telefonnummer eller din adresse. Bag annoncerne står effektive e-mail høstere, der har to hovedformål med reklamerne:

  1. at lokke navn, e-mail adresse, fysisk adresse og telefonnummer ud af dig for at en lang række virksomheder bagefter kan kontakte dig pr. mail, telefon og brev
  2. at lokke dig til at tegne en masse abonnementer på alt mellem himmel og jord under dække af det de typisk kalder ”undersøgelser”

30 spam-mails har jeg modtaget, siden jeg for en uge siden deltog i konkurrencen om at vinde 15.000 til Ikea, en konkurrence udbudt af firmaet Ad Pepper media. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange gange jeg ville være blevet ringet op, hvis jeg havde oplyst mit rigtige telefonnummer.

Og det vel at mærke for en konkurrence, hvor chancen for at vinde er forsvindende lille. Der er én præmie på spil i konkurrencen, som kører i over et halvt år i både Danmark, Norge og Sverige.

Læser man rent faktisk vilkårene for konkurrencen, kan man se, at man accepterer:

  • Nyhedsbreve med markedsføring fra undersøgelsens sponsorer
  • Henvendelse fra partnere i undersøgelsen kan ske via brev og telefon
  • Gratis nyheder og tilbud pr. e-mail fra 3 af vores sponsorer
  • Jeg accepterer at henvendelse fra de øvrige partnere i undersøgelsen kan ske via brev, email eller telefon

Mere uddybende oplyses man om, at man accepterer henvendelser via brev, e-mail og telefon fra bl.a.

  • Kristeligt Dagblad
  • Smartrespons Media
  • Statisten
  • Homeenter
  • Gyldendal Bogklubber
  • Lindhart & Ringhof
  • Benjamin Media
  • Opinionsland og
  • DM Media A/S

Derudover accepterer man at modtage spændende tilbud og nyhedsbreve om magasiner, bøger, musik, film eller noget helt nyt via brev, e-mail, telefon, sms, mms og andre elektroniske medier fra

  • Bonnier Publications A/S
  • Bonnier Publications International AS
  • Benjamin Publications AS

Endelig så vil alle deltagere modtage nyheder og tilbud via e-mail fra max. 3 af ad peppers samarbejdspartnere som inkluderer:

  • Chanti
  • Forbrugerzoo.dk
  • LetsQuiz.dk og
  • KLM

Er det ulovligt? Det ligger i hvert fald på grænsen, men eksemplet ovenfor burde i hvert fald efter min mening skræmme enhver fra at deltage i disse konkurrencer, hvor det eneste, man reelt vinder, er en masse uønsket reklame.

1

About the Author:

  Relaterede indlæg

Add a Comment


Kend dine rettigheder og få din ret
Tilmeld dig mit nyhedsbrev
Få tips til hvordan du undgår at blive snydt, og hvad du gør, hvis du er blevet snydt, samt tips til hvordan du sparer penge og meget andet.
Tilmeld
Giv det en chance, du kan til enhver tid afmelde dig igen.
close-link