For nylig fik jeg mig langt om længe en profil på Facebook. Og i går, hvor jeg var ved at udforske mulighederne i dette for mig nye univers, blev jeg på et tidspunkt fristet af et billede af en Daim bar i højre side af skærmen, hvor der som på så mange andre hjemmesider vises diverse reklamer.

Det der lokkede var, at jeg kunne få en gratis Daim og deltage i en konkurrence bare ved at svare på et par spørgsmål. Så jeg klikkede på reklamen og kunne næsten allerede føle, hvordan min mund løb i vand. Jeg elsker Daim.

På konkurrencens hjemmeside skulle jeg først udfylde nogle oplysninger om mig selv og så acceptere konkurrencebetingelserne, som der var et link til. Rent undtagelsesvist klikkede jeg rent faktisk på linket til betingelserne, og så fik udsigten til min Daim pludselig en bitter eftersmag. Det viste sig, at jeg ikke bare sagde ja til at få reklamer fra én, men en lang række af firmaer, jeg aldrig har hørt om før, og som jeg helt sikkert ikke er intereseret i at modtage reklamer fra. Faktisk ”accepterede” jeg via betingelserne at modtage e-mail reklamer fra:

  • PointShop.dk
  • Hephey
  • Tilbudsklub
  • Lokaltilbud
  • Chanti
  • Flyrejsen
  • Alletiderspost
  • Yesbuzzmedia
  • EAmail.dk
  • ASE
  • Viasat
  • www.3godetilbud.dk

og tilmed at kunne blive kontaktet telefonisk af:

  • ASE
  • Viasat
  • www.3godetilbud.dk

En sådsan usmagelig fremgangsmåde rejser jo for det første spørgsmålet, om det er lovligt? Det er det naturligvis ikke. Det er klart i strid med markedsføringslovens spambestemmelse (§ 6). Men derudover kunne jeg da godt være i tvivl om, om de pågældende firmaer ovenfor overhovedet er klar over, at de medvirker til en sådan reklamekampagne, eller om det er et smart reklamebureau, der prøver at indsamle en masse e-mail adresser uden virksomheders vidende om fremgangsmåden. De fleste firmaer har jeg som sagt aldrig hørt om, men firmaer som Viasat og ASE (Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende) må da kende reglerne på området og holde sig for gode til den slags, eller hvad?

Under alle omstændigheder viser eksemplet, at man ikke bare uden videre skal klikke ja til vilkårene i sådanne konkurrencer, hvor man oplyser sin e-mail adresse. Prisen kan vise sig at blive høj.

(Et godt tip er i øvrigt at oprette en separat e-mail adresse kun til deltagelse i konkurrencer og lignende. Dermed kan man undgå at få sin seriøse mailboks forurenet med reklamer)