Den anden dag landede en reklame for en Securitas Privatalarm i min postkasse. Kun 995 kr. stod der. Og jeg sparede endnu mere, nemlig 1.000 kr. Og hvis jeg skyndte mig at bestille, kunne jeg oven i købet få en gratis fjernbetjening til en værdi af 395 kr.

Det lød da næsten for godt til at være sandt.

Og det var det også.

En lillebitte stjerne ved siden af prisen på de 995 kr. på forsiden henviste til en småttrykt tekst på side 3 i den 4 sider lange reklame, hvor jeg kunne læse lidt mere reelle oplysninger om prisen. Det viste sig, at der oven i de 995 kr. skulle lægges 1.095 kr. for opsætning af alarmstik, og at jeg også skulle tegne et abonnement, hvor det billigste ville koste mig 199 kr. om måneden. Og så var aftalen vel at mærke uopsigelig i 12 måneder.

Og så var prisen jo lige pludselig en helt anden. Den reelle mindstepris, hvis jeg ville købe en Securitas Privatalarm var altså ikke 995 kr., men 4.478 kr., og det for den absolut billigste pakke.

Men hvorfor siger de så, at jeg kan få den for 995 kr.?