CookieUndrer du dig over, hvorfor du lige pludselig ser en masse reklamer for forskellige bilmærker, når du surfer rundt på internettet, efter at du en dag har søgt på biler på nettet? Eller at du ser en masse reklamer for flyselskaber efter at du har været inde på en prissammenligningsportal for flybilletter?

Det skyldes, at flere og flere reklamer kender dig. Det vil sige, at reklamerne ved, at du på et tidspunkt under din færden på nettet har interesseret dig for et bestemt produkt, et bestemt mærke eller et bestemt firma.

På den måde kan virksomhederne vise dig reklamer for produkter du, måske har en vis interesse for frem for blot at vise dig alle mulige tilfældige reklamer. Fordelen for virksomhederne er selvfølgelig, at de formentlig sælger mere, når de viser reklamer på denne måde. Og ”fordelen” for dig er, at du – når nu du alligevel skal tvinges til at se på reklamer – får vist nogle, du måske kan bruge til noget.

Hvis du har oplevet, at prisen på et produkt pludselig er steget eller faldet tredje eller fjerde gang, du er inde på en bestemt hjemmeside for at se på et produkt, kan det også skyldes, at reklamerne kender dig. Den erhvervsdrivende kan se, at du har været på hjemmesiden flere gange og efterhånden må formodes at ville betale en højere pris for produktet. Eller omvendt vises du måske tredje gang en lavere pris, fordi det måske lige er det der skal til for at lokke dig til at købe produktet.

Den slags kaldes populært for behavioural targeting eller målrettede reklamer på dansk. Jo mere annoncørerne kan målrette deres reklamer mod dem, der på den ene eller den anden måde har udvist interesse for et bestemt produkt, jo større sandsynlighed er der for, at de sælger mere, og jo mere vil de betale for den enkelte reklame.

Så hvis der lige pludselig dukker mange reklamer op for dating-tjenester eller advokater på den pc, du deler med din mand/kone/kæreste, så kan det faktisk skyldes, at din partner går med planer, du ikke kender til…

En undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har offentliggjort, viste, at vi forbrugere er ret negative over for denne form for reklamer. Omvendt viser undersøgelsen også, at det ikke rigtigt er noget, der får os til at ændre på det, vi gør på nettet.

Men du har faktisk flere forskellige muligheder, hvis ikke du ønsker at blive forfulgt af reklamer på nettet. Problemet er bare at det så bliver ret meget sværere for dig at bevæge dig rundt på nettet.

På mange hjemmesider afhænger en del af funktionaliteten af, at du tillader, at der bliver lagt en såkaldt cookie på din pc. Du kan sætte din browser op til at blokere helt for disse cookies, som også er dem, der husker, hvad du har interesseret dig for, men vælger du at blokere for alle cookies, bliver det en ret amputeret oplevelse, du får på nettet. Vælger du omvendt at indstille din browser til at du skal give accept hver gang en hjemmeside prøver at placere en cookie på din pc, ja så finder du ret hurtigt ud af, at du lige pludselig ikke kan lave andet end hele tiden sidde og tage stilling til, om du vil tillade den ene cookie efter den anden.

Lige nu er der ved at blive vedtaget ny lovgivning om denne problemstilling, men uanset hvad denne lovgivning resulterer i, er det bedste du kan gøre i praksis, at du en gang imellem sletter alle cookies på din pc for på den måde at vaske tavlen ren. Afhængig af hvilken browser, du bruger, er det ret let at gøre, se nedenfor.

Og har du en gang imellem brug for at surfe ”hemmeligt”, kan du også bruge den ”inkognito” funktion, som de fleste browsere har i dag. Bruger du den, bliver der heller ikke gemt cookies eller filer på din pc.

Sådan sletter du cookies i din browser:

  • Internet Explorer 9: Vælg symbolet for “Funktioner” I øverste højre hjørne og vælg derefter menupunktet “Sikkerhed” og endelig undermenuen ”Slet browserdata”. I det vindue, der åbner op ser du en række bokse. Fjern krydserne, hvis nogle af boksene er krydset af. Når du har fjernet alle krydser, klikker du på knappen ”slet”, og så bliver alle dine cookies med videre slettet
  • Google Chrome 12: Klik på svensknøglen i øverste højre hjørne, vælg derefter menupunktet ”Værktøjer” og derefter menupunktet ”Slet browsingdata”. I det vindue, der kommer frem, skal du huske at ændre det du vil slette fra ”seneste time” til ”altid”, og derefter trykker du blot på knappen ”Ryd browsingdata”
  • Mozilla Firefox 4: Her ved jeg ikke, hvordan man gør det. De har gemt funktionen så godt, at den ikke umiddelbart er til at finde, så den browser vil jeg ikke anbefale dig at bruge, hvis du lægger vægt på dit privatliv