Køb mønter eller nøgler for op til 649 kr. i Subway Surfers

Køb mønter eller nøgler for op til 649 kr. i Subway Surfers

Er du en af de forældre, hvis børn uden din tilladelse har brugt en masse penge på køb af virtuelle bær, diamanter eller andet godt i forbindelse med dine børns spil på en iPad? Og tænker du, at det da ikke kan være rigtigt, at du skal hænge på den regning? Så har du helt ret, og der er en nem måde at få pengene tilbage på. Se hvordan her.

Mange forældre har været ude for, at de har downloadet hvad de troede var et gratis spil til en iPad, så deres børn kunne spille spillet, hvorefter der uden forældrenes tilladelse og vidende pludselig er blevet hævet en masse penge på bankkontoen.

Når det kan ske, er det for det første fordi Apple har konstrueret sin app store på en usikker måde i forhold til misbrug, og for det andet fordi der findes for mange uetiske, i mine øjne bedrageriske spiludviklere på markedet. De forskellige app stores har på den måde udviklet sig til det nye vilde vesten for nutidens svindlere.

For at starte med spiludviklerne så siger det jo sig selv, at ingen voksne mennesker ved deres fulde fem ville give deres børn lov til at købe en virtuel diamant eller lignende for 650 kr., men hvordan kan børnene så alligevel slippe af sted med det?

Jo, som nævnt er ikke alle spiludviklere lige etiske, og de uetiske laver derfor deres spil sådan, at det måske nok er gratis at spille til at starte med, men hvis man vil nå langt i spillet, eller hvis man vil hurtigere igennem det, så skal man undervejs købe forskellige ting som f.eks. bær eller diamanter. Som forælder kan man derfor være gået ud fra, at det var et gratis spil, man downloadede, men i realiteten bliver barnet så i løbet af kort tid bombarderet med opfordringer til at købe små diamanter til 50 kr., lidt større diamanter til 250 kr. eller kæmpestore diamanter til 650 kr. bare for at nævne et eksempel. Og de skrupelløse spiludviklere satser så blot på, at det lykkes børnene at gennemføre købene, uden at forældrene opdager det.

Køb virtuelle diamanter i Hay Day

Køb virtuelle diamanter i Hay Day, kun 649 kr. for en kistefuld

Men det ville spiludviklerne selvfølgelig ikke kunne slippe af sted med, hvis ikke det var fordi Apple har indrettet sin app store på en yderst usikker måde. Som det sikkert er de fleste bekendt, skal man, for at kunne downloade og installere apps, ja selv gratis apps, give Apple ens kreditkortoplysninger. Man skal altså oprette en konto hos Apple og indtaste kortoplysninger fra ens Dankort, Mastercard eller andet.

Og selv om man i mange tilfælde bliver bedt om at indtaste en kode, når man skal købe noget i app storen, så gælder det ikke altid. Apples app store er som standard indrettet således, at når man har brugt koden én gang, f.eks. til at downloade et spil, så behøver man ikke bruge den ved efterfølgende køb inden for de næste 15 minutter. Og køber man inden for de 15 minutter, løber der en ny 15 minutters periode, hvor man kan købe uden at indtaste koden. På den måde kan barnet sagtens slippe af sted med at købe løs for noget som barnet måske tror er matador-penge, men som i virkeligheden er rigtige penge – dine penge.

Dette koncept er meget udbredt i app storen, og nogle af de populæreste spil som candy crush, smurf’s village og subway surfers er blandt storsynderne. Sidstnævnte er oven i købet udviklet af et dansk firma med base i Århus. I netop Subway surfers gik der i øvrigt under 1 minut, før jeg blev tilbudt at købe noget. I Smurf’s Village gik der to minutter, men så kunne jeg til gengæld også købe bær for 649 kr., hvis jeg skulle have lyst til det.

Men hvad gør man, hvis uheldet er ude, og der bliver hævet mange tusinde kr. på ens konto i sådan en situation. Man kan jo selvfølgelig prøve at klage til den, der har lavet spillet, men det kommer der nok ikke noget ud af. Så kan man prøve at klage til Apple, og måske Apple i nogle tilfælde betaler pengene tilbage, selv om firmaet ikke vil indrømme, at det har gjort noget galt.

Den hurtigste og nemmeste løsning er imidlertid at kontakte ens bank og bede den om at føre pengene tilbage på kontoen. Det har banken nemlig pligt til. Lyder det mærkeligt? Det er fordi der heldigvis er nogle, der har tænkt på os forbrugere, dengang man lavede reglerne omkring sikkerheden i forbindelse med brug af betalings- og kreditkort.

Hvis nogen bruger mit Dankort eller lignende til at købe noget på nettet, uden at jeg har givet tilladelse til det, hæfter jeg ikke for det. Når jeg opdager, at der er hævet penge, jeg ikke selv har givet tilladelse til, siger jeg det blot til min bank, som så har pligt til straks at føre pengene tilbage til min konto, og det uanset om det drejer sig om 100 kr. eller 10.000 kr. Dette følger af lov om betalingstjenester §§ 61 og 62, og der er ingen selvrisiko. Årsagen er, at det alene er de kortoplysninger, der er trykt på kortet, der ligger til grund for betalingen. Koden til selve ens Dankort, Mastercard eller andet er ikke anvendt, og så hæfter banken fuldt ud for uautoriserede hævninger.

Og før nogen nu får ondt af bankerne så har de selvfølgelig sikret sig, at regningen ikke ender hos dem. Nej, den ender i første omgang hos Apple, som man har betalt til. Men også Apple skal nok have sørget for at sikre sig mod dette, så i sidste ende er det den – set fra et forbrugersynspunkt – bedrageriske spiludvikler, som ender med at måtte betale pengene tilbage. Og så skal I bare se nogle spiludviklere, der lige pludselig godt kan finde ud af at lave nogle lidt mere etisk forsvarlige spil.

Oplever du problemer med at få dine penge tilbage, så skriv gerne til mig via kommentarboksen herunder eller på kontakt@forbrugerbloggen.dk.

En vognfuld smølfebær til 649 kr. i Smurf's Village

En vognfuld smølfebær til 649 kr. i Smurf’s Village

Opdatering 18. maj 2013:

Efter at jeg skrev indlægget ovenfor, har flere læsere skrevet til mig om at de har prøvet at kontakte deres bank, som blankt har afvist dem og henvist til Apple. Det er ulovligt, og det skal du ikke acceptere. Hvis du oplever dette, kan du klage til bankens klageansvarlige. Alle banker har pligt til at have en klageansvarlig, og du bør kunne finde oplysninger herom på din banks hjemmeside.

Du kan f.eks. skrive følgende i en mail til den klageansvarlige:

Emnefelt: Penge hævet på min konto uden mit samtykke

Til den klageansvarlige

Jeg er blevet opmærksom på, at der er blevet hævet [indsæt beløb] kr. på min konto [indsæt registrerings- og kontonummer] uden mit samtykke. Det drejer sig konkret om [indsæt de enkelte hævninger og datoerne herfor].

Da det ikke er mig selv, der har foretaget transaktionerne, og da jeg som nævnt heller ikke har givet min tilladelse til dem, har jeg tidligere kontaktet jer for at få pengene tilbage. Dette har I imidlertid afvist, hvorfor jeg nu klager til dig.

Da der er tale om uautoriserede betalingstransaktioner, har I pligt til at betale mig pengene tilbage i henhold til lov om betalingstjenester § 61, jf. § 57. Jeg er bekendt med, at jeg, da transaktionerne er uautoriserede, ikke har pligt til at kontakte det firma (Apple), der har hævet pengene.

Kan heller ikke du give mig medhold, agter jeg at klage til Pengeinstitutankenævnet.

Med venlig hilsen

———————-

Hjælper heller ikke det, kan du som nævnt klage til Pengeinstitutankenævnet. Det kan du læse mere om på www.fanke.dk.

Opdatering 5. marts 2014:

Flere læsere har skrevet til mig om, at de har haft held til at få udbyderen af de spil, der er hævet penge for, til at betale pengene tilbage, mens banken derimod har været modvillig til at betale pengene tilbage. Selv om bankerne handler i strid med reglerne på området ved at nægte at betale pengene tilbage, kan det derfor være forsøget værd at prøve at kontakte udbyderen af spillet også, hvis man ved, hvem det er. Hvis det kan lade sig gøre uden det store besvær, er der jo ingen grund til at køre en lang sag mod banken. Er det købt igennem Apples App store, kan Apple kontaktes på telefon 80 24 96 25.