“Svar hurtigt, sagen er presserende! Blev du født mellem den 8. juni 1932 og den 26. november 1969?”

”Hvad ønsker du dig allermest i dit liv? Flere penge, mere kærlighed, mere lykke, en ny bil, at betale din gæld, komme ud at rejse, hjælpe nogen du holder af, bestå en vigtig eksamen eller vinde en prisopgave…”.

Sådan eller på lignende vis starter en reklame for en påstået spåkone/clairvoyant ofte. Men hvad går det nærmere ud på, og kan man stole på sådanne løfter? Se svaret nedenfor.

Hvad går det ud på?
Er det lovligt?
Hvad skal du gøre med reklamer og breve fra clairvoyante?
Hvordan slipper du for deres breve?
Hvem står bag?
Kan man ikke få dem stoppet?
Hvem er det, du skal passe på?
Links til andre, der advarer mod spåkonesvindel
Yderligere materiale
Har du spørgsmål?

Hvad går det ud på?

“Spåkoner” og –mænd som Marie France og Marcos von Ring lover dig i annoncer og personlige breve guld og grønne skove, hvis bare du udfylder og sender dem en kupon med dit navn og din adresse.  Andre kendte navne er Maria Duval og IFA Institut/Berthold von Graatz.

Det hele starter typisk med, at du får noget tilbudt gratis, en talisman, et horoskop, eller personlige lykketal. Og med i købet loves du ofte også både lykke, godt helbred og generel fremgang, du kan forbedre sit liv, og du vinder en stor lottogevinst.

Det vil typisk blive understreget, at det er helt gratis, du skal bare indsende en kupon med dit navn, din adresse og forskellige andre personlige oplysninger, f.eks. din fødselsdato.

Men reagerer du først på annoncen, kan du være sikker på, at du bliver bedt om at sende penge i det første brev, du modtager, og du kan være sikker på at modtage mange breve fremover, der alle forsøger at lokke penge ud af dig.

Selv om de breve, du modtager, er udformet så det skal se ud som om de er personlige og skrevet kun til dig, så tag ikke fejl. Der er tale om masseproducerede breve med det ene formål at lokke penge ud af dig. Og har de først fået fat på din adresse, kan du få svært ved at slippe for en masse breve fra dem fremover.

Der er tale om et svindelkoncept kendt verden over, et svindelkoncept som ofte ukendte udenlandske personer står bag. Svindlen har fundet sted i mange år og i mange lande. Annoncer og breve ser stort set ens ud i alle lande og spiller på folks håb og tro på overnaturlige kræfter. Svarer du ikke på de breve, du modtager, vil tonen i brevene ofte blive grovere, idet den falske spåkone så vil “forudse”, at der vil ske noget skidt i dit liv, hvis ikke du svarer.

Se eksempler på annoncer og breve fra Marie France, Marcos von Ring og IFA Institut og Forskningsanstalt.

Er det lovligt?

Nej. Forbrugermyndigheder i mange lande har fastslået, at det er ulovligt at prøve at narre forbrugerne på denne måde.

Den danske forbrugerombudsmand har udtalt, at annoncerne for spåkonerne efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er vildledende og i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovs § 3, stk.1, og § 1, idet annoncerne er udformet på en måde, så forbrugerne får opfattelsen af, at der er tale om et tilbud om gratis, personlige og individuelle ydelser i form af forudsigelser og gode råd, der bliver givet af en “berømt clairvoyant”, selv om ydelserne ikke er spor personlige, individuelle eller gratis, ligesom der ikke er en Marie France, en Maria Duval eller en anden “spåkone”, der står bag annoncerne og yder en reel clairvoyance.

Den danske forbrugerombudsmand skriver i øvrigt bl.a. sådan her på sin hjemmeside:
“De fiktive spåkoner tilbyder magiske talismaner og personlige råd gennem brevkorrespondance med forbrugerne. De magiske talismaner er imidlertid ikke mere magiske end et almindeligt stykke papir, og de “personlige råd” er nøjagtig ens – uanset hvem “spåkonen” skriver til. Det eneste magiske ved spåkonerne er deres evne til stadig at finde på nye påskud til at opkræve flere penge hos forbrugerne, som ønsker at finde lykken i livet. Forbrugerombudsmanden må stærkt fraråde forbrugerne at betale til spåkonerne, hvis virksomhed er det rene plattenslageri.”

Hvad skal du gøre med reklamer og breve fra clairvoyante?

Ser du en reklame for en spåkone, skal du lade være med at svare på den.
Du kan overveje at melde firmaet og det ugeblad, kuponhæfte eller lignende, der har bragt annoncen, til politiet eller til Forbrugerombudsmanden.

Modtager du et brev fra en spåkone, skal du lade være med at svare på det. Send aldrig penge. Sender du penge, er de tabt. Der er ingen, der hjælper dig med at få dine penge tilbage, når du opdager, at du er blevet snydt.

Hvordan slipper du for deres breve?

Hvis du først én gang er begyndt at modtage fra Marcos von Ring, IFA Institut eller lignende, kan du godt forberede dig på en lind strøm af breve fremover, der alle prøver på at få dig til at sende penge.

Hvis du gerne vil være fri for at modtage brevene, kan du sende et brev til den adresse, der oplyses i de breve, du modtager. I brevet skriver du blot, at du ikke ønsker at modtage deres breve fremover. Hvis de så alligevel sender dig flere breve, overtræder de markedsføringslovens § 6. Så kan du melde dem til politiet, hvorefter de kan straffes med en bøde.

Jeg har lavet en skabelon til et brev, du kan bruge. Send det med almindeligt brev, eller endnu bedre via e-mail, hvis du kender afsenders e-mail adresse.

Hent brevskabelonen i PDF-format eller i Word-format.

Hvem står bag?

Det er uvist, hvem der står bag, men det er formentlig udenlandske kriminelle. De opererer typisk via postboksadresser og har sjældent en officiel fysisk firmaadresse. Meget tyder imidlertid på, at det er samme bagmand der står bag alle de 3 falske clairvoyante, der opererer i Danmark for tiden, Marie France, Marcos von Ring og IFA Institut of Forskningsanstalt. Jeg modtager breve fra alle 3, og sjovt nok fremgår det samme kundenummer af alle brevene, ligesom de alle indeholder de samme stavefejl i min adresse.

Kan man ikke få dem stoppet?

Man har ikke indtryk af, at det er et område, politi og forbrugermyndigheder prioriterer særlig højt, men med mellemrum bliver der gjort forsøg på at komme nogle af spåkonerne til livs. For nogle år siden lavede de nordiske forbrugerombudsmænd således et fælles initiativ mod den på det tidspunkt mest markedsførte spåkone i Norden, Maria Duval.

Desværre er der også en række danske virksomheder, der tjener på at bringe reklamerne for spåkonerne i deres ugeblade og kuponhæfter. Tilbage i 2005 lovede en række aviser og kuponhæfteudgivere ellers Forbrugerombudsmanden, at de ikke ville bringe den slags annoncer fremover, men det har de tilsyneladende glemt igen, eller også er nye kommet til, for i dag bringer såvel Aller Press som Egmont Magasiner og andre udgivere de claivoyantes annoncer. Og de tager sig godt betalt for det. En annonce i et af de store kuponhæfter koster omkring 200.000 kr. og f.eks. den clairvoyante Marcos von Ring har allerede brugt over en halv million kr. på annoncering i Danmark (hvis man lægger listepriserne til grund).

At et firma er villig til at bruge så mange penge på markedsføring viser jo noget om, hvor mange penge der formentlig er i denne form for fup-markedsføring. Rigtig mange forbrugere skal narres bare for at få annonceringsomkostningerne hjem. Men det må firmaet jo have vurderet kunne lade sig gøre, for ellers ville det jo være en dårlig forretning at indrykke annoncerne.

I praksis er der nok 3 måder at begrænse svindlen på:

  • At politi og forbrugermyndigheder griber ind og får stoppet aktiviteterne og straffet mændene bag. I realiteten virker dette ikke, da området ikke prioriteres af myndighederne
  • At danske virksomheder lader være med at viderebringe annoncerne så ingen lader sig friste. Tilsyneladende er der imidlertid for mange penge i at bringe annoncerne til at virksomhederne selv vil sige nej, så her er der igen brug for, at myndighederne skrider ind
  • At alle dem der ser annoncerne lader være med at reagere på dem. Det må nok siges i praksis at være den eneste måde at stoppe svindlerne på. Er der ingen der reagerer på deres reklamer, tjener de ingen penge, og så holder de op

Hvem er det, du skal passe på?

Forbrugerbloggen.dk har kendskab til følgende spåkoner, der markedsfører sig i Danmark:

Kender du andre clairvoyante, der bør nævnes her, eller har du modtaget breve, som du ikke kan finde her på siden, så send gerne en mail og fortæl mig om det.

Links til andre, der advarer mod spåkonesvindel

Yderligere materiale

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, du ikke har fået svar på, eller synes du, der mangler noget i teksten ovenfor, så send mig en mail på kontakt@forbrugerbloggen.dk.