Gmail-logoVidste du, at din Gmail-konto (hvis du har sådan en) faktisk indeholder flere forskellige mailadresser i samme konto? Det kan du med fordel benytte dig af, hvis du ønsker at undgå, at alle mulige nyhedsbreve og reklamer fylder op i din indbakke.

For det første så har din Gmail-konto fra fødslen to forskellige adresser, en der ender på @gmail.com og en der ender på @googlemail.com, og alle mails til de to adresser ryger i den samme indbakke.

Derudover kan du også sætte punktummer ind i din mailadresse. Hedder din mail jenshansen@gmail.com, så kan du f.eks. også bruge adressen jens.hansen@gmail.com eller en hvilken som helst anden adresse med et eller flere punktummer i den del af mailadressen, der står foran @gmail.com.

Det vil med andre ord sige, at hvis du har mailadressen jenshansen@gmail.com, så vil du også kunne bruge f.eks. følgende mailadresser:

  • jenshansen@googlemail.com
  • jens.hansen@gmail.com
  • jens.hansen@googlemail.com

og en masse andre afhængig af hvor du sætter punktummet eller punktummerne i det der står foran @’et.

Hvis ikke du gør andet end det, ryger alle mails stadig direkte i din indbakke, men det kan du ganske let lave om på med Gmails filter-funktion:

Log på din Gmail og klik på ”Opret et filter” øverst oppe. Her kan du vælge det eller de kriterier, som skal gælde for indkommende mails. I ”Til”-feltet skriver du f.eks. din nye @googlemail.com adresse og klikker på ”Næste trin”.

Nu skal du vælge, hvad der skal ske med de mails, der kommer til din @googlemail.com adresse. Vælg den handling du synes er passende. Det kan f.eks. være ”Spring indbakken over” i kombination med at du vælger en etiket som f.eks. ”nyhedsbreve”.  Til sidst klikker du blot på ”Opret filter”.

Nu har du oprettet et filter, der gør, at alle mails der bliver sendt til din @googlemail.com adresse bliver arkiveret automatisk med etiketten ”nyhedsbreve”.

Hvis du nu fremover oplyser din @googlemail.com adresse, når du tilmelder dig nyhedsbreve eller deltager i konkurrencer, så ender disse mails ikke i din indbakke, men ryger direkte i arkivet med etiketten ”nyhedsbreve”. På den måde kan du bedre overskue mailene i din indbakke, og reklamemailene kan du stadig læse, når du har tid ved at klikke på etiketten ”nyhedsbreve”.

På den måde kan du ganske let bruge din normale @gmail.com adresse til dine seriøse mails fra venner, bank, myndigheder o.s.v., og samtidig bruge gmail til mindre vigtige ting, uden at det fylder i din indbakke.